Friday, August 28, 2009

ترجیح


چند روزیست که این جملهٔ دکتر شریعتی‌ بسیار بر سر زبانها افتاده که " ترجیح میدهم با کفشهایم در خیابان راه بروم و به خدا فکر کنم تا اینکه در مسجد بنشینم و به کفشهایم فکر کنم". جملهٔ بسیار عمیقیست. در بسیاری از مسائل هم میشود تعمیمش داد. مثلا امروز بسیاری از دوستان روزه دارم را دیدم که بیحال بودند و منتظر افطار. ناخوداگاه یاد همین جمله افتادم. فکر کردم که این جمله اگر قرار بود برای روزه داری گفته شود چطور میشد. شاید اینگونه: ترجیح میدهم سیر باشم و به روز فکر کنم تا اینکه روزه باشم و به شب فکر کنم

3 comments:

  1. حرف شریعتی را حفظ می کنی ولی معنی آنرا نمی فهمی.
    منظور او قطع تعلقات بود این تشبیه تو چه ربطی به این مفهوم داشت؟

    ReplyDelete
  2. البته دوستان روزه دار شما هم یحتمل معتقد به جمله ای شبیه به این هستند که "ترجیح میدهم گرسنه باشم و امر پروردگارم را اطاعت کرده باشم تا اینکه سیر باشم و در نافرمانی او به سر برم "

    يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ [٢:١٨٣]
    ای اهل ایمان، بر شما هم روزه واجب گردید چنانکه امم گذشته را فرض شده بود، و این دستور برای آن است که پاک و پرهیزکار شوید.


    بدیهیه که موضوع قرابت زیادی با باور داشتن/نداشتن پیدا میکنه

    ReplyDelete
  3. بسیار عالی بود
    هر کسی قرار نیست معنی جملات فلسفی رو بفهمه
    ممنون

    ReplyDelete